zondag 9 december 2012

Polen

Het derde land waar ik door heen ga.
Het verkeer zal minder op fietsen zijn ingesteld.
Er vallen vele verkeersdoden, dit is vooral te wijten aan de (smalle) infrastructuur, de rijstijl van de Polen en het drankgebruik van de bestuurders.
Ook de handhaving is matig, enkele zloty's in je rijbewijs en je bent er met een waarschuwing vanaf.

Dat houdt in dat ik:
Niet 's avonds of 's nachts moet rijden (was ik al niet van plan)
Vlag(gen) achterop de Quest zetten
Knipperlichten aan bij druk verkeer op smalle weg.

De route zelf gaat ruwweg van Gubin aan de Oder, langs de Westgrens van Polen naar Krakau.
Daar wil ik het concentratiekamp Auschwitz bezoeken en erna een bezoek brengen aan de stad Krakau zelf. Enkele "rust"dagen dus.

Vervolgens zal ik Oostwaarts rijden naar de Oekraïense grens.

Polen 1e etappe

Polen 2e etappe
Polen 3e etappe
Polen 4e etappe

De links naar de GPS site van de hele route door Polen zijn:


De afstand van de route door Polen is ongeveer 800 km en de klimmeters zijn (zeer twijfelachtig getal...) 4371 meter.
Na de tocht zal ik dit kunnen verifiëren met de actuele (GPS) klimmeters.
Het landschap is glooiend heuvelachtig. 

De taal is natuurlijk Pools, iets waar niets van te maken is in vergelijking met de talen die ik ken.
Dat is verderop een veel groter raadsel en geen probleem.
Gebarentaal is internationaal en ik kom dan wel uit.

De etappes die ik denk te rijden zullen zo zijn dat ik in zuid Polen enkele rustdagen zal kunnen nemen.

Inmiddels heb ik de totale afstand naar Shanghai uitgezet.
13.500 km en dat wil ik in 4 maanden rijden.
Dit houdt in dat ik 110 km gemiddeld moet rijden en dat elke dag.
Om rustdagen te krijgen moet ik meer rijden om die te "verdienen".
Haalbaar maar pittig.

IK HEB ER ZIN IN!


Poland

The third country I will go to and through is Poland!
A country I visited earlier by plane.
On that occasion I did drive by car and did see that this country is less used to cyclists.
There are a lot of road casualties, due to the narrow roads, fast driving and alcohol while driving!
Also enforcement of the law is not very good.

This will result in me:
Not cycling in the evening or night.
One or two flags on the Quest,
Driving with flashing lights when on a narrow and busy road!

Roughly the route is from Gubin on the river Oder at the German border, Along the Westside of the Polish border south towards Krakau.

There I will visit the concentration camp (during WW2) Auschwitz and the day after that a visit of the city Krakau itself.

After these resting days I will go East towards the Ukrainian border.

The link to the whole route through Poland is:


The total distance in Poland will be800 km and the climbing meters are (doubtful!) 4371 meters

After the trip I will verify these facts with the real figures (GPS)
The landscape will be rolling / little hilly.

The language is Polish (of course) and nothing I know about languages I can compare it with.
But non-verbal communication will always be possible

The daily distances will be longer than 100 km a day.
In the mean time I made the entire route to Shanghai.
It will be 3.500 km, which I will cover in 4 months.
This means that I will have to ride 110 km a day average (without resting days).
This also means I’ll have to earn my resting days by making longer cycling days than 110 km in order to build up resting days.

1 opmerking:

  1. In Polen zijn veel mensen die ook wel wat Duits of Engels spreken. Zeker in West-Polen, wat een Duitse geschiedenis heeft.

    BeantwoordenVerwijderen