maandag 19 november 2012

Route keuzes

Hoe pak je zoiets aan?
Welke zaken MOET je meenemen en wat (vooral) laat je thuis?

Mijn reis met de condor in de VS en Canada is gegroeid met als basis de TransAm als middenstuk en de rest eraan vast "geplakt".
De kaarten hiervoor waren er al en zeer goed bruikbaar voor elke fietser.

Nu is alles anders.
De talen, op het Duits na dan, spreek  en versta ik niet.
De geschreven tekst zal ik in de landen niet kunnen lezen.
Dit alles maakt de ervaring des te intenser.

De route die ik plan is onbekend.
Ik ga kaarten meenemen van de betreffende landen met daarop de getekende route.
De gekochte kaarten van de Oekraïne gaf al direct een probleem.
De plaatsen waren in het Oekraïens / Russisch.
Daarvoor heb ik veel tijd om de route in te tekenen en de plaatsen te herkennen op de borden onderweg.
Nu ben ik bezig de route te plannen in www.gpsies.com onder de naam menno58.
Dat geeft me straks een steun als ik onderweg ben.
Want de GPS gaat nu mee, voor het eerst op een dergelijk lange reis!

Alleen de betreffende kaarten is nu nog een probleem.
Deze kan ik bij Garmin deels wel kopen, maar ze hebben niet alles en zijn duur. (en kwetsbaar!)
Inmiddels heb ik de site ontdekt van http://www.openstreetmap.nl 
Hier zal ik de komende tijd uitvinden om de kaarten te gaan downloaden voor gebruik onderweg.
Ook kan er een extra kaartje mee gaan omdat ze nogal kwetsbaar zijn. (al ontdekt bij een gekochte kaart van Garmin zelf, erg balen!)


De afstand die je met een Quest kunt afleggen in gevarieerd en onbekend landschap is moeilijk in te schatten.

Nu heb ik gedacht dit (als rekenmethode) op 100 -110 km te zetten.

Ik denk dat er bij goede omstandigheden makkelijk hogere afstanden kunnen worden afgelegd.
In de VS reed ik met de condor gemiddeld 89 km.

Als ik met te hoge afstanden ga rekenen zet ik mezelf onder druk. Dat is wat ik in elk geval niet wil.



Beide foto's zijn uit Kazachstan op de weg van Astana naar de Chineese grens. Het geeft een redelijk beeld van de omgeving en de weggesteldheid deels geasfalteerd en deels gravel.

In de komende berichten zal ik de afzonderlijke landen de revue laten passeren.
Hopelijk zal ik dan ook meer info hebben gekregen van Wim Rutten die naar Moskou en terug is gereden, maar ook naar de Oekraïne en terug is geweest met de Strada!




Choices of the route

How do you do this?
Which items must you take with you and what to leave home (even more important).

My trip with “the Condor” (a Dutch recumbent of Optima) in the USA and Canada is grown from the TransAm as a centrepiece and the rest was attached later.
The maps for this trip were bought from Adventure Cycling Association and are very useful for cyclists.

Now everything is completely different!
The languages, I do not speak or understand them at all, except for the German language.
The written text in those countries I can’t read;
Cyrillic (Russian), Chinese and Japanese characters are a complete mystery for me.
This all makes this trip even more intense!

The situation on the route is completely unknown for me.
By this I mean; road condition, hills, mountains, steepness of them, intensity of traffic, all unclear.
I will have the maps of the countries I travel through. On these maps I will draw my route.
When I bought the maps of the Ukraine, it became clear that I can’t read the city names. My planned route with gpsies was using the “normal” ways of spelling for western orientated people.
Now I will have to make myself known of the way this language is used. So I can read the signs along the route.

Next to the maps I will carry a GPS device.
My planned route will be on this device and support me in taking the right way.
In cities it can be very hard to know what way to take. A GPS with the route on or in it will prove to be valuable!
For the first time this GPS will be with me on a long trip like this!


Only the digital maps are a problem (at this moment).
I can buy them at Garmin, but they don’t have all the countries I travel through and are expensive and vulnerable.
I found a website which can be very helpful with this problem!
Here I can find out which map to chose and download these maps.
After putting this maps on a MicroSD card I can duplicate these, because they can fail along the way.

I bought one map of Garmin and it failed, I can throw this one away, a waste of money €89 a lot of money!

The distance I can cover with a (fully loaded) Quest is difficult to estimate, due to variety of landscape, hills and busy traffic?

Now I thought of using a distance of 100 – 110 km to make things clear about the time I need to come to Shanghai in time.

In the USA and Canada in 2008 I did an average of 89 km with my two wheeled (heavy) Condor.

If I use to long distances I put myself under a lot of pressure, I want to avoid that!



4 opmerkingen:

  1. Mijn ervaringen met Google Earth voor de voorbereiding van buitenlandse fietstochten zijn erg goed. Je krijgt snel een goed inzicht in allerlei (on)mogelijkheden.

    En ga er maar alvast van uit dat als je van te voren een route plant je die gegarandeerd op een gegeven moment zult (moeten) verlaten. De praktijk van het fietsen is altijd anders dan de inschatting thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die "geplande" route is alleen een leidraad. Vanzelfsprekend zal ik aan moeten passen. Daar komen echter de mooiste ontmoetingen uit voort!
      In geval van nood "neem" ik een lift met een vrachtauto.
      Als het echt niet meer gaat; gravel regen, modder combi. Dat wordt dan bijna onmogelijk om zelf verder te rijden.

      Verwijderen
  2. Hoi Menno, je kent dit reisverslag? http://www.youtube.com/watch?v=3qTeOcY1lug

    Ik wil je niet weerhouden (integendeel) maar weet waar je aan begint... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marc, Net het filmpje gezien, wat een energie haal ik daar weer uit!
      Wat een avontuur.
      Zelf zal ik: een andere route nemen, een ander (heet) seizoen gaan en niet door Mongolie rijden.
      Zeker zal het zwaar worden, zeker zal ik afzien, maar dat valt allemaal in het niet van hetgeen je meemaakt.
      De gastvrijheid is overal aanwezig en ook gevaren zijn er overal! Verantwoord mee om gaan is het "geheim" en verder natuurlijk een dosis geluk!
      Ik zal er voor gaan als ik eenmaal ga!

      Verwijderen