vrijdag 1 maart 2013

Bad news GOOD news!.......


Also in English down the page!

Slecht nieuws, goed nieuws....

Helaas zijn plannen nog wel eens ambitieus en zullen dus moeten worden aangepast.

Het slechte nieuws 
is dat ik NIET volgend jaar met de Quest naar Japan zal afreizen.
Dat heeft diverse redenen die ik hieronder zal melden.

Hoewel ik het wel zie zitten om de trip te maken zijn er enkele zaken niet zeker.

  • De enorme visa hindernissen, ik heb er 7 nodig waarvan elke afzonderlijk weer veel restricties heeft. Dit geeft een zeer onaangename druk op de reis.
  • Of ik China in kom is zeer de vraag, ook al heb ik een visum. De Oeigoeren, een minderheidsgroep in dat deel van China (afstammelingen van de Turken), kunnen nogal eens in opstand komen en dan sluit de Chinese regering de grens aldaar.
  • Mijn vrouw en kinderen zien mij niet graag in Rusland fietsen, zien veel gevaren (meer dan ik). Daar heb ik rekening mee te houden!

Een goede vriend (Alex) reageerde prachtig op het niet doorgaan van het plan met de woorden;
"You only Postpone this trip" 
en ik geloof dat hij gelijk heeft.


Het GOEDE nieuws
is dat ik plan B zal gaan uitvoeren met een andere, tweewielige ligfiets de "Condor" van Optima.
Deze reis zal later in dat jaar starten in verband met de vele sneeuw en ijs op de route die ik wil nemen.

Rond 15 juli 2014 zal ik vertrekken uit Prudhoe Bay Alaska en dan bijna 6 maanden zuidwaards fietsen. Begin 2015 zal ik weer in Nederland aankomen vanuit Panama.
Dat was in het kort het plan.
In principe zal ik de reis alleen maken, maar de eerste 3400 km zal ik samen fietsen met mijn goede Amerikaanse vriend Alex Brede uit Bellingham.
Dat is een verassing toen hij dat voorstelde en een mooiere start van mijn avontuur volgend jaar kan ik niet wensen!


De reden dat ik dit bericht niet eerder bekend maakte is dat ik zelf moest wennen aan het nieuwe plan. Ik moest mij opnieuw richten op het NIEUWE plan, dat kost tijd.
Ook heb ik nog geen nieuwe weblog gemaakt.
Inmiddels ben ik "om" en is de focus geheel naar de nieuwe (prachtige) route.

De kaarten zijn inmiddels (grotendeels) binnen, alléén de Adventure Cycling Association kaarten van de Pacific Coast route wil ik nog aanschaffen.

"Het bloed kruipt waar het niet gaan kan", is het gezegde.
Ik ben af en toe TOCH aan het kijken naar een mogelijkheid om de route (nu) vanaf Japan terug naar huis te rijden.
ZEKER met de Quest!
Eerst naar Japan sturen, dat is geen probleem.
Daar een maand fietsen met een Japanse (vriend) Velomobielrijder en alleen.
Dan naar China over met de boot.
Daar moet het geen probleem zijn om het land door te rijden en weer te verlaten via Kazachstan en Rusland weer naar Nederland te rijden.
Ik broed nog verder op dit plan dat ik hopelijk over een jaar of 6 wil proberen te gaan rijden.


Betaald verlof!
Voor deze tocht heb ik weer "betaald verlof", een mogelijkheid die ik gebruik en al eens heb benut in 2008 (www.st82st8usa.nl).
Ook dit keer is het weer gelukt om de benodigde uren bij elkaar te werken (niet krijgen hoor!).
Of dit na deze reis nogmaals kan gebeuren is natuurlijk zeer de vraag.
Ik zal dat merken als ik na mijn terugkomst mijn verzoek, om rond 2020 weer een keer lang weg te kunnen.
De term "betaald" is dus nét of ik het betaald krijg. Niets is minder waar.
Ik werk in de gezondheidszorg en werk dus regelmatig buiten de kantooruren.
Deze uren kan ik opsparen en op de afgesproken manier (en moment) gebruiken.

Zodra ik de nieuwe weblog voor "Alaska - Panama" heb opgestart meld ik dat hier.



Bad news, Good news........

Unfortunately plans are ambitious and has to be changed.

The bad news
is that I won't cycle from home to Japan with my Quest.
This had various reasons which I will explain;

However I am not afraid of the trouble to make the trip there, several things not certain.
  • The hurdles of visa, I do need 7 visa(!) and every visa has several restrictions. This makes travel unpleasant and puts a lot of pressure on the time table!
  • If I can enter China is questionable. Even though I have a visa for China, the borders can be closed instantly. The uyghur minority (from origin Turkish) in China can be in upraise sometimes. The Chinese government than often closes the borders in that area.
  • My wife and kids are not happy to see me cycling in Russia and see more dangers (than me).       I have to take that into consideration!
A very good friend (Alex) responded on this canceling with the words :

"You only Postpone this trip" 
and I strongly believe that he is right!


The GOOD news
is that I will execute plan B to cycle with my two wheeled recumbent "the Condor" from Optima cycles.
This trip will start later that year (2014) due to the ice and snow conditions on the route  I will follow.


Round july 15th I will start in Prudhoe bay Alaska and start cycling south for about 6 months. Early 2015 I will come back to the Netherlands from Panama.
In short this is the plan.

I will do this cycling alone, but the first 3400 km I will cycle with my good American friend Alex from Bellingham.
This was a fantastic surprise, him suggesting to cycle together. A better start is hardly possible!

The reason not to announce this change is that I had to get used to the new idea.
I had to focus on the new plan which takes some time.
Also I didn't start a new weblog yet.
In the meantime I am ready now and my focus is on the new (great) route!

All the maps are bought, only the Pacific coast route maps from ACA (Adventure Cycling Association) has to be bought this year.

In the meantime I can't let go plan A totally.
Now and then I am searching for a solution for the problems of Plan A.
This time from Japan towards home.
Definitely with my QUEST!
First sent it (by boat) to Japan, no problem, has been done before.
Cycling with a Friend with a velomobiel for about a month.
To China by Ferry.
When I am there it mustn't be that hard to travel through China and ride home via Kazachstan and Russia back home.
I still investigate this plan and hope to go in about six years.


Paid leave of absence!

For this trip again, I have Paid leave of absence. A possibility I used before in 2008
www.st82st8usa.nl).

This time also I managed to save the hours needed for this trip (I didn't get them for free!)
If I can use this construction again in the future I will not know!
I only know this after I served my (than) new plan after I am back in 2015, to go on a similar tour in 2020!

The term "Paid leave" is just as they pay me on my leave of absence, Not true.
I work in the health care and regularly outside the regular hours. All those hours  are added and makes it possible to do this trip!


When I have a new weblog for "Alaska - Panama" I will announce it on this weblog!







3 opmerkingen:

  1. Inderdaad 'slecht' en veel goed nieuws.
    Waarom geen route vanuit Japan via Zuid Oost Azie, India etc naar Europa terug? Je vermijd Rusland en China.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Paul,
    Ik heb me nú gefocust op de nieuwe route. Dat geeft rust.
    Maar zoals je hebt gelezen blijft het "Japan" als volgend plan in mijn hoofd zitten.
    Nú heb ik de rust om me te concentreren op Alaska Panama.
    De Quest zal ZEKER nog wel voor een lange tocht worden gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow... Menno... in elk geval heb je een pracht trip in het vooruitzicht.
    De oorspronkelijke reis was ook niet niets in een Quest. Wellicht niet eens vanwege de gevaren, maar met name omdat de fiets toch meer gebouwd is voor het snelle vlakke land dan voor het ruige ongepolijste landschap. De keuze van welke reserve onderdelen die je mee zou moeten nemen zou mij bijvoorbaat enorme hoofdbrekens kosten. Maar tja, je kent mijn verhaal he...

    mooi dat je een blog blijft bijhouden!

    BeantwoordenVerwijderen